[cc_facebook_like]

Nu har vi set lidt på de forskellige decks der kan spilles, men Vanguard er, heldigvis, ikke et spil hvor man bare kan vinde på decket. Det er også vigtig hvordan man bruger det! Så for nye spiller præsentere vi her nogle  grundlæggende tips og tricks.
Alle deck spilles forskellige, men der er nogle ting som er fælles på tværs af storset alle claner, som vi her vil gå ind på, så du kan få større chance for at vinde den næste turnering.

Mere skade!

Det er rigtig vigtigt, at man hele tiden holder øje med, hvor meget power ens angribende monster har, i forhold til modstandens monster. Tommelfinger reglen er at det er optimal at have power som er højere end det forsvarende monsters power i 5.000’er intervaller.

Grunden til dette er fordi man kun kan Guard i hele 5.000,  så et angreb som kun er fra 1.000 til 4.000 over et hel 5.000 interval, er lige så let at guard’er, som en der ramme lige på-

f.eks. hvis din Vanguard har 10.000 Power, og det blive boostet med et kort som har 5.000 Power, så har du samlet 15.000 Power.
Hvis nu din modstanders Vanguards Power er på 11.000, så vil du altså være ham 4.000 Power overlegen, hvilket helt sikkert er nok til at give skade. Men hvis nu din modstander vælger at Guard’er, så behøve han kun at guard med et kort som har 5.000 shield, hvilket er præcis det samme som hvis han skulle guard mod et angrib med power 11.000 til 13.000.
Hvis du så i stedet for din 5.000 booster, bruger en 6.000 boster, så du få 1.000 mere i Attack og ramme derved det første 5.000 interval over din modstanders power, det vil siger 16.000 Power.
Det føre til at din modstander skal bruge mindst 10.000 for at guard dit angrib.

I forlængelse af dette, hvis du booster med 7.000 til 10.000, så ramme du stadigvæk ikke det næste 5.000 interval, som er 21.000 Power. og som tommelfinger regel, så har kort med lavere power bedre effekter. Så ikke kun er det spild at bruge en Grade 1 booster med høj Power, hvis man alligevel ikke ramme det næste interval, men du mister muligvis også chancen for at bruge en bedre Grade 1 skill.

så husk: Prøv at gå efter at have 5.000, 10.000, 15.000 osv. Attack mere end din modstander Defense, for hver gang du har det, vil han skulle guard’er med endnu flere kort!

Triggers

Triggers er en ufattelig vigtig del af spillet; de afgør hurtigt, hvem der vinder og hvem der taber, og de alene kan ændre et helt spil fra, at du er ved at vinde og så til at fratage dig sejrens sødme.
Med dette i tankerne er det rigtig vigtigt at huske på, at både du og din modstander jo kun har 16 triggers i hver jeres deck, og imens at Damage zone, både flipped og unflipped, Drop zone og Vanguard zone indeholder kort, som du og din modstander hele tiden må kigge igennem, kan du meget nemt tælle dig frem til, hvor mange Triggers der vil være tilbage i dit eller hans deck.
Her er en situation der kan hjælpe med at forklare hvordan det bruges:
I mit deck er der 20 kort tilbage, og jeg har 0 kort i min hånd. Når jeg tæller kortene i min Graveyard, er der 6 triggers og i min Damage zone ligger der også 2 triggers. Dvs. jeg altså har 8 triggers tilbage ud af 20 kort. Min chance for at ramme et trigger, når jeg angriber, er 40%, og hvis det er en Grade 3 Vanguard, som det nok er, har jeg en endnu større chance, så jeg skal altså regne med at jeg får 1 trigger, og chancen for 2 er heller ikke så lav igen.

En anden ting du skal husker, er at når modstanden har ridet hans grade 3, så vil du vide hvad 2 af de 3 nye kort han få i hånden hver tur (med mindre han få en draw trigger eller effekt), og det kan betale sig at husker hvor mange trigger han revealer ved drivecheck og som du derfor er 100 % på at han har i hånden.
Det er sådan nogle situationer, hvor at man kan tænke sig frem til, om man skal tage en chance eller helt lade være. Samtidig ved man jo også selv, hvilke triggers man spiller, og hvilke der er tilbage, som man måske kan bruge til at opnå sejren!

Heal Triggers

Heal Triggers er nok de bedste triggers, du kan få fat på, hvilket også er derfor, at de er limited til kun 4 i et deck. Det, som er vigtigt at huske, er, at de kan være din eneste redning i mange situationer.
Endnu en gang vil jeg opsætte en situation til at hjælpe på forståelsen:
Din modstander har 3 monstre der, når de er boosted, vil have henholdsvis 18.000, 16.000 og 20.000 Attack, imens at du har 5 damage, og din Vanguard kun har 10.000 Attack. I din hånd har du 3 kort: et der blokerer med 10.000 Attack , og et andet der blokerer med 5.000 Attack. Når du tæller igennem, vil du hurtigt finde ud af, at du ikke har nok til at blokere alt det, han nu vil sende efter dig. Han starter med at angribe med sin 18.000 Rearguard. Du kan enten blokere det første angreb, eller du kan lade det gå igennem. Lige meget hvad skal du i denne situation satse på en heal trigger, og får du en heal trigger, vil du overleve, men du kan spare kort i din hånd, hvis du lader hans første angreb gå igennem, da de 5.000 ekstra angreb til din Vanguard gør, at du skal blokere meget mindre igennem resten af turen.

Selvfølgelig, hvis han også får triggers, kunne det måske være lige meget, men hvis du alligevel havde tabt, skader det ikke noget at have prøvet at redde situationen. Endnu en vigtig ting kan være at blokere det første angreb, og derefter lade Vanguardens angreb gå igennem, for hvis den har en meget høj Attack, og den samtidig får boost, ville man intet kunne gøre.

Tidlig skade

I starten kan det være en god idé at lade din modstander give dig noget skade, da du så kan aktivere dine Counterblast-effekter hurtigere. Man vil ofte lade sin modstanders Vanguard gå igennem i starten, fordi det koster for meget at blokere den, da han har en chance for at få en trigger. Hvorimod hvis din modstander har valgt at smide nogle tidlige Rearguards i bordet, og de måske kun koster 5.000 at blokere, og du har et kort, du ikke skal bruge (ofte en Draw trigger), vil du selvfølgelig gerne blokere, men ellers er det ofte en god idé at lade skaden gå igennem i starten, fordi dine ressourcer er så vigtige til at komme i gang med kampen.
Og så er det vigtig at huske at heal trigger kun aktivere hvis du har lige så meget, eller mere skade end modstanden.

 

Husk dette er kun ment som hjælp til at forbedre jeres spil; mange af jer kendte sikkert godt til meget af det i forvejen, men forbedringer skader aldrig. Følg aldrig 100% det I har læst; gør det til jeres eget og afgør i de forskellige situationer, hvad I har mest lyst til, og gør hvad der er bedst for jer.
Indtil næste gang vi ses! : )

[cc_facebook_like]

Skriv et svar